Dé website voor vrouwen in (vroeg) herstel van een verslaving.

Stick with the Winners

Taboeloze blogartikelen

Een taboe is iets dat wordt beschouwd als ongepast om te gebruiken, te doen of over te spreken. Zélfs in 2020 heersen er in Nederland taboes over uiteenlopende onderwerpen zoals; psychische problemen, prostitutie, armoede, verslavingen en seksueel misbruik.

In herstel word gestreefd naar eerlijkheid, bereidwilligheid en openheid van geest. Er is dus geen ruimte meer voor geheimen die je van binnen opvreten! In het blog komen echte verhalen met hun donkere kant naar voren, waar nu het licht op mag gaan schijnen.

Ook zal je artikelen tegenkomen met veel handige tips en trucs om je cleantijd te kunnen verlengen. Hierbij zullen herkenbare situaties geschetst worden met praktisch inzetbare handelingen. Kortom, aan de slag!

Artikelen:

28.01.2020

Overleven op een overvolle meeting

Het is zaterdagochtend. Ik doe de gordijnen open. Ik heb heerlijk geslapen. Ik voel me volledig ontspannen en ik ben dankbaar dat ik wakker word zonder kater. De telefoon gaat, het is mijn herstelvriendin Jans. Ze vraagt me of ik mee ga naar die grote, bekende zaterdagavondmeeting in het centrum. Uit volle borst zeg ik: ‘Ja, leuk! Gezellig om je weer te zien! Haal jij mij op, om half 7 op de hoek van de schoenenwinkel?’

Terwijl ik de telefoon ophang bekruipt me een nerveus gevoel. Mijn maag krimpt samen. Direct leg ik de link met mijn lichamelijke reactie. Ik spreek het hardop uit: ‘De zaterdagavond meeting is altijd afgestampt vol….Wat nu?’ Als vanzelf maakt mijn brein een optelsom van alle mogelijke prikkels, die als kanonskogels op mijn gevoelige antennes zullen worden afgevuurd. De emoties, gevoelens en stemmingen van iedereen zullen mij overweldigen! De nare lichaamsgeuren en overheersende parfums zullen mij onpasselijk maken! De hoog opgestookte verwarming zal mij verstikken. De hoestjes, niesjes, kuchjes en neus-ophalende geluiden van mensen, die ondertussen slurpend hun koffie drinken, zullen mij eindeloos irriteren. ‘Waar begin ik aan…?’ Deze optelsom overweldigt me en ik schiet in de paniek. Ik besluit om eerst te gaan douchen zodat ik rustig kan overdenken of ik Jans zal (af)bellen.

Eenmaal gedoucht en enigszins bijgekomen van mijn ‘voorspellende brein’ is het nu tijd, onder het genot van ochtendkoffie, een oplossing te zoeken voor mijn terugkomende probleem. Mijn hooggevoelige brein blijft het moeilijk vinden om met prikkels van buitenaf om te gaan. Ineens krijg ik een briljante ingeving! Ik weet dat mijn herstelvriendin Marie-Claire hooggevoelig is, omdat ze dat wel eens in een gesprek verteld heeft. Ik pak de telefoon en stuur haar een bericht.
Ik leg haar mijn probleem voor en vraag haar om tips.

Dit zijn haar tips om met de prikkels in een overvolle meeting om te gaan:
1: Vertel Jans dat je weerstand voelt om naar de meeting te gaan vanwege je enorme voelsprieten. Ze zal blij zijn dat je eerlijk bent en ze vindt hier wellicht herkenning in.

2: Maak voordat je naar binnen stapt, een veiligheidsplan voor jezelf.

3: Safety-plan:

* Zoek een stoel bij de deur. Zo kan je op ieder gewenst moment even naar buiten stappen, zonder dat je je ongemakkelijk voelt, door de aandacht van de aanwezigen.

* Of je zoekt een stoel waarbij je met je rug tegen de muur zit. Dit geeft een veilig gevoel en zo heb je overzicht op de zaal.

* Als je zit, focus je dan op jezelf. Besef goed dat je daar bent voor jezelf. Niet voor andere mensen. Hou die focus vast. Richt je met je aandacht naar je innerlijke belevingswereld. Benoem in jezelf wat je voelt en waarom. Let op je ademhaling. Rustig en bewust ademen geeft kalmte.

* Wanneer er verschillende geuren, geluiden en stemmingen van anderen jou overweldigen, blijf dan in het hier en nu. Focus je weer op je ademhaling en op de share die voorgedragen wordt.

* Bij de afsluiting van de meeting wordt het gebed om kalmte vaak gedaan met handen vasthouden van je buurman/buurvrouw. Zorg dat je een shirt aanhebt met lange mouwen, zodat je die over je polsen en je handen heen kunt trekken. Dit geeft je een veilig gevoel vanwege de beschermlaag.

* Na het gebed, zorg je dat je je jas en tas pakt en als eerste de ruimte verlaat. Je staat als eerste buiten zodat je frisse lucht in kunt ademen. Dit voelt als een echte bevrijding. Snel zullen anderen je volgen. Op deze manier ontsnap je aan alle omhelzingen waarbij je enorm veel prikkels buiten de deur laat, letterlijk!

Het gaat om jou! Geef je grenzen aan. Kiezen voor jezelf is niet egoïstisch!

MCD - 21:08:47 | Een opmerking toevoegen