Dé website voor vrouwen in (vroeg) herstel van een verslaving.

Stick with the Winners

Taboeloze blogartikelen

Een taboe is iets dat wordt beschouwd als ongepast om te gebruiken, te doen of over te spreken. Zélfs in 2020 heersen er in Nederland taboes over uiteenlopende onderwerpen zoals; psychische problemen, prostitutie, armoede, verslavingen en seksueel misbruik.

In herstel word gestreefd naar eerlijkheid, bereidwilligheid en openheid van geest. Er is dus geen ruimte meer voor geheimen die je van binnen opvreten! In het blog komen echte verhalen met hun donkere kant naar voren, waar nu het licht op mag gaan schijnen.

Ook zal je artikelen tegenkomen met veel handige tips en trucs om je cleantijd te kunnen verlengen. Hierbij zullen herkenbare situaties geschetst worden met praktisch inzetbare handelingen. Kortom, aan de slag!

Artikelen:

06.05.2020

Inchecken

Zeker 23 keer per dag doe ik een ‘checkie’. Hardop vraag ik mezelf af: ‘Hoe voel ik me?’
De ene keer voel ik me gestrest waardoor ik hoog in mijn ademhaling zit. Het andere moment zijn mijn gedachten vrij van hersenspinsels en rol ik moeiteloos door een dagdeel heen. Even een ‘checkie’ om mentale onbalans te voorkomen.

Klokslag half zeven ’s avonds steek ik de sleutel in het voordeurslot. Ik voel dat ik de frons in mijn wenkbrauw krampachtig vasthoud. Ik trap mijn schoenen lichtelijk agressief uit en loop in een stevige pas direct door naar de woonkamer. Met mijn tas nog in de hand, sta ik in de verduisterde kamer. Op sommige plekken, langs de rand van de gordijnen, ontsnapt wat licht van buitenaf. Met een smak laat ik de tas op de grond vallen en irriteer ik me aan de onregelmatige lichtinval. De pijnlijke frons trekt weg zodra ik mijn ogen sluit. Mijn borstkas vult zich met lucht wanneer ik diep inadem. ‘Hoe voel ik me?’ In gedachten doe ik een bodyscan. Ik word me ervan bewust dat mijn maag aandacht vraagt. ‘Wanneer heb ik voor het laatst gegeten?’ Vanochtend om elf uur… Dan ineens valt het kwartje. ‘Ik ben chagrijnig omdat ik honger heb.’ Snel loop ik naar de keuken, doe het kastje open en haal een zakje amandelnootjes te voorschijn. Ik breng de gevulde handpalm naar mijn mond en begin te kauwen. Langzaam vervliegt het hongergevoel. De donkere wolken in mijn hoofd verdwijnen. Terug in de woonkamer open ik de gordijnen, zet de handtas op de juiste plaats en plof op de bank. Opnieuw sluit ik mijn ogen. Even een momentje voor mezelf. Mijn gedachten dwalen af naar wat ik uit de koelkast zal halen om te koken die avond. Zeer tevreden kom ik van de bank. Ik realiseer me dat ook dit ‘checkie’ weer geholpen heeft om de onbalans op te lossen.

Hoe doe je een ‘checkie’?:
1: Sluit je ogen.
2: Doe in gedachten een bodyscan.
3: Herken of traceer het probleem.
4: Benoem het probleem.
5: Spreek uit wat je dwars zit.
6: Onderneem actie.
7: Controleer of het is opgelost.

Ik pas het toe in iedere situatie. Door constant de verbinding met mezelf op te zoeken, kom ik erachter wat wel én niet goed voelt. Elke keer leer ik mezelf beter kennen, grenzen te stellen en mijn persoonlijke ruimte beter af te bakenen. Dit is voor mij niet alleen persoonlijke groei, maar ook persoonlijk leiderschap.

MCD - 14:08:22 | Een opmerking toevoegen